Članak top banner 970x90
Autorski tekstovi

ZIMSKA OPREMA: Odgovori na izgovore

Od prije dvije godine u Bosni i Hercegovini je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme na motornim vozilima od 1. novembra pa do 1. aprila. Navike se teško mijenjaju, a uz to vozači raznim izgovorima odgađaju prelazak sa ljetnih na zimske gume.

Autor: Adis Nadarević

Naš suradnik je pokušao odgovoriti na najčešće postavljana pitanja u vezi korištenja zimske opreme i najčešće izgovore za njeno nekorištenje, a odgovore donosimo u nastavku:

P: Otkad se to zimska oprema mora koristiti od prvog novembra, kad je vazda bilo od petnaestog?

O: Za one koji su prošlih par godina vjerovatno proveli ispod kamena, već treću godinu u nizu u Bosni i Hercegovini važi odredba po kojoj je početak perioda obaveznog posjedovanja i korištenja zimske opreme za sva motorna vozila izuzev svih motocikala (L kategorija) i traktora (T i C kategorije) pomjeren sa petnaestog na prvi novembar.

P: Molim vas lijepo, gdje ste vi pročitali da se početak perioda obaveznog posjedovanja i korištenja zimske opreme pomjeri na prvi novembar?

O: Obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme detaljno je opisano u Pravilniku o prometu u zimskim uvjetima koji se može naći u Službenom glasniku BiH, broj 83/20. Nije naročito zanimljivo štivo i nema slika ali daje korisne informacije.

P: Ja stvarno ne znam, eto kome je i zašto palo na pamet da se zimske gume stavljaju baš od prvog novembra?

O: Pravilnik o prometu u zimskim uvjetima donosi Ministarstvo komunikacija i prometa BiH u saradnji sa organima nadležnim za unutrašnje poslove. Možda se nekad čini da vlasti donose odluke bacajući kockice, ali u ovom slučaju je riječ o usklađivanju sa većim brojem država u kojima je zimska oprema obavezna od 1. novembra poput Austrije ili Češke.

P: Sva ova nova pravila se nama nameću pod utjecajem određenih sila, je li tako?

O: Jeste. U ovom konkretnom slučaju riječ je o sili trenja klizanja i centripetalnoj sili.

P: U dosta zemalja se ljetnje gume mijenjaju tek kada se temperatura spusti do određenog stepena na termometru, zašto i ja ne bih tako?

O: Da, u nekim dijelovima svijeta je – naprimjer – pravilo da se zimske gume postavljaju kada sedam dana uzastopno temperatura padne ispod sedam stepeni Celzija, ali mi živimo u zemlji u kojoj se gume ne mijenjaju kad se temperatura spusti na sedam stepeni nego kad se datum na kalendaru popne na prvi novembar i ponašajmo se u skladu s tim.

P: Evo u Hrvatskoj i Crnoj Gori vrijede drugačija pravila – u Hrvatskoj je zimska oprema obavezna tek od 15. novembra, dok u Crnoj Gori zimske gume moraju biti na autu tek u zimskim uvjetima vožnje.

O: Da, pravila u regiji su po ovom pitanju dosta neujednačena i slobodni ste u ove zemlje putovati i sa ljetnim pneumaticima. Koristimo priliku da napomenemo kako BiHAMK već u članskom paketu START nudi pomoć na cesti i u susjednim zemljama.

P: Kako izbjeći nenormalne gužve kod vulkanizera početkom novembra?

O: Sudeći po iskustvima u protekle dvije godine, pokazalo se kako je najbolji način za izbjeći gužve početkom novembra montaža zimskih guma krajem oktobra.

P: Svima je jasno da su nametnuli ovu obavezu korištenja zimske opreme samo da bi kažnjavali narod, zar ima neko kome to nije jasno?

O: Vjerovatno postoji mnogo onih koji dijele ovo mišljenje, ali ljude koji obavezu povećane brige za sigurnost u saobraćaju kako sebe tako i drugih vidi kao kaznu teško da bilo ko može kazniti ičim gorim.

P: Kako provjeriti da li je šara na gumi dublja od četiri milimetra?

O: Najpoznatiji je trik sa kovanicom od 2 KM – ako je stavite u dubinu šare i ne vidite onaj njen zlatnožuti obruč onda je šara sasvim sigurno dovoljno duboka da zadovolji zakonski minimum. Ukoliko vidite skoro cijeli obruč onda ste ili vozač Formule 1 ili vozač kojem je potrebno oduzeti vozačku dozvolu.

P: Zašto tačka smrzavanja rashladne tekućine u automobilu treba biti između -25 i -30 °C? Da li se dopuštaju i vrijednosti bliže nuli?

O: Da, samo se nemojte previše udaljavati od Neuma.

P: Da li se stvarno mora koristiti zimska tekućina za pranje vjetrobrana ili možemo natočiti i ljetnju? Šta se može desiti?

O: Ako na jako niskim temperaturama ostavite u sistemu ljetnu tečnost za pranje vjetrobrana štrcaljke će vam izbacivati prekrasne pahulje u boji tekućine koju koristite. Sad ozbiljno, može doći do ozbiljnog oštećenja sistema za pranje vjetrobrana i oštećenja pripadajuće električne pumpe. Ozbiljno, natočite zimsko sredstvo i ne igrajte se sa ovim.

P: Da li je baš neophodno mijenjati ulje u motoru svake godine?

O: Ovo zavisi od vrste motora. Za motore sa unutrašnjim sagorijevanjem se preporučuje zamjena motornog ulja svake godine, dok za električne automobile ovaj period može biti i duži.

P: Da li se zimi isplati biti član BiHAMKA?

O: Da, vjerovatno i više nego u ostalim godišnjim dobima.

BIHAMK

Povezane novosti

Ko to tamo siječe

Ko to tamo siječe

Na području opštine Tešanj izvršena je "gola" sječa 18 hektara zaštićene šume, a razlog je, kažu, formiranje deponije jalovine iz tunela Crni vrh, na trasi autoceste Koridora 5C. Reagirala je neformalna grupa građana ''Valter''.

Možda bi vas zanimalo