Distrakcija za vrijeme vožnje je jedan od najvećih uzroka saobraćajnih nesreća širom svijeta. I dok su mobilni telefoni često fokus kada se govori o ovoj temi, nedavno se pojavio novi izazov, touch screen ekrani u savremenim automobilima. Ovi ekrani postaju sve više prisutni i gotovo neizostavni u novim vozilima, pružajući vozačima pristup različitim funkcijama kao što su navigacija, audio sistem i multimedija, kontrola klima uređaja i dr. Međutim, dok su ovi ekrani namijenjeni da olakšaju vozačima pristup informacijama i pruže bolju kontrolu nad vozilom, oni takođe predstavljaju ozbiljan izvor distrakcije.
Jedan od glavnih problema sa touch screen ekranima u automobilima je što zahtijevaju vizuelnu i manuelnu pažnju vozača. Za razliku od tradicionalnih kontrola poput fizičkih dugmadi i prekidača, koje vozači mogu koristiti bez skretanja pogleda sa puta, touch screen ekrani zahtijevaju da vozači gledaju direktno u ekran kako bi izabrali željenu opciju. Ovo može značajno odvratiti vozačevu pažnju od vožnje i povećati rizik od nesreća.
Dodatno, touch screen ekrani zahtijevaju manuelno upravljanje, što znači da vozači moraju fizički dodirnuti ekran i izabrati željenu opciju. Ovo može dovesti do problema sa brzim reagovanjem u hitnim situacijama, jer vozači moraju preusmjeriti svoju pažnju i motoričke sposobnosti sa upravljača na ekran. Ova promjena fokusa i aktivnosti može biti opasna, posebno pri većim brzinama ili u gužvi.
U klasičnim, starijim vozilima u kojima se veći broj kontrola nalazi na samom upravljaču ili u njegovoj neposrednoj blizini, vozačima je lakše održavati fokus na situaciji u saobraćaju, što doprinosi većoj sigurnosti u vožnji.
Još jedan faktor koji treba uzeti u obzir je mentalna distrakcija koju mogu prouzrokovati touch screen ekrani. Dok vozači pokušavaju navigirati kroz različite menije, birati muziku ili podešavati postavke vozila na ekranu, njihova pažnja je podijeljena između vožnje i drugih aktivnosti. Ovo može dovesti do smanjene sposobnosti vozača da primjete opasnosti na putu i da adekvatno i pravovremeno reaguju na te opasnosti.
Da bi se smanjio rizik od distrakcije uzrokovane touch screen ekranima, proizvođači automobila trebaju pažljivo razmotriti dizajn i funkcionalnost ovih sistema. To može uključivati implementiranje govornih komandi ili glasovne kontrole za pristup određenim funkcijama kao što je to uradio Mercedes, kao i pojednostavljenje interfejsa kako bi se smanjila potreba za dugotrajnim fokusiranjem na ekran. Dodatno, vozači bi trebali biti educirani o rizicima distrakcije i o važnosti održavanja pažnje na putu u svakom trenutku.
Jedan od proizvođača automobila koji je počeo izbacivati touch screen ekrane iz upotrebe i više forsirati upotrebu fizičkih kontrola je Mazda. Njihova strategija se bazira na održavanju vozačeve pažnje na putu i olakšavanju interakcije sa sistemima u vozilu putem tradicionalnih kontrola, umjesto da se oslanjaju isključivo na touch screen tehnologiju.
Njihov pristup se fokusira na održavanje vozačeve pažnje na putu i smanjenje potencijalnih distrakcija. Umjesto komplikovanih touch screen interfejsa, Mazda se okreće fizičkim kontrolama i prekidačima koji su intuitivniji za upotrebu i omogućavaju vozačima da kontrolišu različite funkcije vozila bez potrebe za skretanjem pažnje sa puta. Ova strategija omogućava vozačima da zadrže fokus na vožnji, čime se poboljšava sigurnost u saobraćaju.
Mazda je usvojila filozofiju dizajna poznatu kao "Jinba Ittai", što na japanskom znači "jedan konj i jahač postaju jedno". Ovaj koncept podrazumijeva stvaranje veze između vozača i vozila koja omogućava fluidnu i intuitivnu vožnju. Kroz kombinaciju ergonomskih kontrola, visokokvalitetnih materijala i preciznog inžinjeringa, Mazda želi da stvori okruženje u vozilu koje je usmjereno na vozača i koje pruža osjećaj kontrole i sigurnosti. Osim toga, ljubitelji automobila se uvijek zalažu za tradicionalne komande u svom vozilu. Ovaj pristup je dobro prihvaćen od strane vozača koji cijene jednostavnost i praktičnost tradicionalnih kontrola, kao i od strane stručnjaka za sigurnost u saobraćaju koji prepoznaju važnost održavanja vozačeve pažnje na putu radi smanjenja rizika od nesreća izazvanih distrakcijom. Kroz svoj angažman u promovisanju sigurne vožnje i inovativnih dizajnerskih rješenja, Mazda nastavlja da postavlja standarde u automobilskoj industriji.
U konačnici, dok touch screen ekrani u automobilima pružaju mnoge korisne funkcije i poboljšavaju iskustvo vožnje, važno je da proizvođači i vozači automobila koji ih posjeduju budu svjesni potencijalnih opasnosti koje ovi sistemi mogu predstavljati te kakvi su incidenti mogući zbog njihovih nepoželjnih uticaja.
Evo nekoliko savjeta za sigurniju vožnju u vozilima opremljenim ovom vrstom tehnologije:
- Planirajte unaprijed
Prije nego što krenete s vožnjom, postavite sva potrebna podešavanja na touch screenu poput navigacije, klimatizacije ili muzike, kako biste smanjili potrebu za manipulacijom ekrana tokom vožnje.
- Koristite glasovne komande
Ako vaše vozilo ima funkciju glasovne kontrole, naučite kako je koristiti i koristite je što je više moguće. To vam omogućava da izvršite određene komande bez skretanja pažnje s ceste.
- Izbjegavajte korištenje ekrana tokom vožnje
Oslobodite se navike da gledate na touch screen dok vozite. Ako je moguće, delegirajte određene zadatke suvozaču ili sačekajte da se zaustavite na sigurno mjesto prije korištenja ekrana.
- Održavajte fokus na cesti
Bez obzira na to koliko je korisno korištenje touch screena u vozilu, sigurnost u saobraćaju je prioritet. Stoga, uvijek održavajte fokus na cestu i vožnju, a manipulaciju touch screenom obavljajte samo kada je potpuno neophodno i sigurno.
- Upoznajte se sa vašim vozilom
Ako imate novo vozilo s touch screenom, odvojite malo vremena da se upoznate sa svim funkcijama i opcijama kako biste bili što efikasniji i manje distraktivni tokom vožnje.
Praktikovanje ovih savjeta može pomoći u smanjenju distrakcije uzrokovane korištenjem touch screen ekrana u savremenim vozilima, čime se doprinosi povećanju sigurnosti na putevima.
Povezane novosti
Savjeti za sigurniju vožnju u zimskim uslovima
Kao što nam je poznato, 01.11.2024. godine stupa na snagu da sva vozila moraju imati zimsku opremu. Bosna i Hercegovina je zemlja u kojoj je moguće da tokom zime temperatura padne i ispod -20 stepeni i moramo se adekvatno pripremiti.
Poliranje farova - postupak korak po korak
Plastični prednji farovi s vremenom se mogu zamutiti i požutjeti. Savjetujemo kako možete sami ispolirati vaše farove, kao i materijali koji će vam biti potrebni za isto.
Međunarodni prijevoz i šta trebate znati o njemu!
Kako potrebe za putovanjima i mobilnošću rastu, sve više putnika iz Bosne i Hercegovine istražuje mogućnost taksi prijevoza na dalje relacije.