U borbu protiv zagađenja zraka u Sarajevu uključio se i e-GO car sharing
Korist od ove usluge indirektno će ostvariti i drugi građani Sarajeva koji će manje udisati štetne čestice koje ispušta većina od 162.000 registrovanih dvotočkaša i četvorotočkaša u Kantonu Sarajevo.
Ulicama Sarajeva od 26. juna krstare iznajmljeni automobili na električni pogon. Riječ je o projektu koji provodi privatna firma e-GO d.o.o. koja je građanima Sarajeva ponudila pristupačnu alternativu posjedovanja automobila. Na koji način funkcioniše e-GO car sharing i kako će on doprinijeti zaštiti čovjekove okoline, problemu s kojim se glavni grad BiH bori najviše tokom hladnih zimskih dana?
Za korištenje ove usluge potreban je pametni telefon pomoću kojeg ćete GO aplikaciju sa Google Play ili APP Storea, registrovati se, odnosno unijeti podatke o vozačkoj dozvoli i o svojoj debitnoj ili kreditnoj kartici. Aplikacija će vam ''pokazati'' gdje možete preuzeti vozilo na električni pogon i gdje ga po završetku vožnje parkirati. Prva prednost ove ideje je u tome što vam ne treba vaš automobil da biste se prevezli do željene destinacije u Sarajevu i još jedna ništa manje važna – ne morate tražiti parking.
Prednosti projekta
To su prednosti za korisnike ove usluge. A korist od ove usluge indirektno će ostvariti i drugi građani Sarajeva koji će manje udisati štetne čestice koje ispušta većina od 162.000 registrovanih dvotočkaša i četvorotočkaša u Kantonu Sarajevo. Kažemo većina jer ogroman broj registrovanih motornih vozila u Kantonu Sarajevo ispunjava Euro 3 ili Euro 4 normu (zajedno je oko 50 posto motornih vozila u KS s ove dvije norme). Oko 18 posto ih je s normom Euro 5, a oko 9,5 posto je s normom Euro 6. Broj registrovanih EEV (najstrožiji ekološki standard u Evropi) vozila u Kantonu Sarajevo je skroman – tek negdje 1.536 ili 0,18 posto. Riječ je o podacima s kraja prošle godine koji se za ovih pola godine nisu bitno mijenjali. Projekat e-GO car sharing je možda samo kap u moru problema sa zrakom i parkiranjem u Sarajevu, ali više malih koraka koje napravimo u pravom smjeru jednog dana donijet će rezultat.
Vlasti u Kantonu Sarajevo već dvije-tri godine obnavljaju decenijama netaknutu saobraćajnu infrastrukturu gradskog javnog prevoza. Nakon što je obnovljena kompletna tramvajska pruga od Ilidže do Čengić Vile očekuje se da će do jeseni ili prije biti završena i obnova pruge od Čengić Vile do Marindvora. Nabavljen je i određeni broj trolejbusa, uskoro će stići i novi tramvaji, a za nekih godinu i po Sarajlije će tramvaji moći i do Hrasnice. U opticaju je i ideja da gradski javni prevoz radi 0-24, a resorni kantonalni ministar saobraćaja Adnan Šteta je prije dvije godine izjavio da bi do naredne godine 80 posto gradskog javnog prevoza u Sarajevu moglo biti ekološki prihvatljivo. Računa resorni ministar na to da će kupovinom novih tramvaja i trolejbusa, te proširenjem mreže kojim će se ova vozila na struju kretati od Baščaršije do Ilidže, odnosno uskoro i do Hrasnice i Vogošće, pa i do Dobrinje, građani konačno odlučiti da ne koriste baš toliko svoja vozila, koja ne samo da zagađuju zrak i prave saobraćajne gužve, nego ih je sve teže i parkirati s obzirom na to da nema dovoljno parking-mjesta. A i ko nađe parking u centru Sarajeva skupo će ga platiti. Zaista već odavno postoji mnogo razloga da Sarajlije malo odmore od korištenja svojih automobila za gradsku vožnju. Neki su to i učinili. Znamo iz pouzdanih izvora. Postoji određeni broj Sarajlija koji imaju automobile, ali ih ne koriste za odlazak na posao nego su se prebacili na gradski javni prevoz. Nedavno je objavljeno kako je povećan broj putnika u trolejbuskom saobraćaju otkako su na cestu izašli novi trolejbusi. To je, dakle, rezultat ulaganja u gradski javni prevoz, ali niko vozače ne može natjerati da ga više koriste. Potrebno je jačanje njihove svijesti, ali i potezi vlasti koji će građanima ponuditi brz, uredan i povoljan gradski javni prevoz.
Ideja e-GO car sharinga nije nova. Prvi u regiji je ovo uveo grad Dubrovnik i to prije tri i po godine na identičan način na koji funkcioniše i projekat u Sarajevu. Brojni veliki gradovi u regionu i svijetu imaju sličan problem sa saobraćajnim gužvama i nedostatkom parking-mjesta, ali rijetko koji grad kao Sarajevo muku muči sa zagađenjem zraka kojem bitno doprinose automobili.
Primjer iz Slovenije
U glavnom gradu Slovenije je Agencija za regionalni razvoj ljubljanske urbane regije u saradnji s partnerskim organizacijama osmislila projekat SmartMOVE, održivu mobilnost, odnosno organizovani javni gradski prevoz građana koji na posao u Ljubljanu dolaze iz okoline ovog grada i koji svoje automobile više nemaju gdje parkirati u glavnom gradu Slovenije. U Ljubljanu dnevno dođe više od 120.000 ljudi na posao iz drugih mjesta. I zbog toga je osmišljen projekat koji je probno besplatno funkcionisao od 1. februara do 30. aprila. Projekat je zamišljen tako da se građani koji putuju na posao u Ljubljanu online prijavljuju za put, da im se pošalju lokacije sabirnih mjesta i na taj način riješe problem prevoza i parkinga. Organizovani prevoz na posao nije tekovina 21. vijeka. Mnogo ranije su ga praktikovale i velike bosanskohercegovačke firme poput hrasničkog FAMOS-a i mnogih drugih. Danas se samo promijenio način na koji sve funkcioniše. U problematiku su se uključile i privatne firme, a i lokalne vlasti kojima je u interesu da na ulicama bude manje saobraćajne gužve i da se više koristi gradski javni prevoz. e-GO car sharing projekat je krenuo, a što ga više ljudi bude koristio svima će biti bolje.
Povezane novosti
Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211
U matičnoj tvornici u Mlada Boleslav, Škoda je proizvela pet miliona benzinskih motora Volkswagen Grupe serije EA 211. Škodi je za ovaj jubilej trebalo 12 godina, iako se češki proizvođač može pohvaliti 125-godišnjom proizvodnjom motora.
Novi Ford Mustang GTD je najbrži američki serijski automobil na Nurburgringu
Ford Mustang GTD, najsnažnija verzija američkog performansnog automobila, postavio je novi rekord na Nurburgring Nordschleife. Tačnije, Mustang je službeno najbrži američki serijski automobil na legendarnoj stazi, s vremenom kruga ispod 7 minuta.
Veliki lobi u Evropi za nove automobile sa SUS motorima nakon 2035.
Evropska narodna partija, najveća politička grupacija u Evropskoj uniji, želi izmijeniti sporazum o zabrani prodaje novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. EPP želi dozvoliti prodaju novih automobila sa SUS motorima nakon 2035. godine.