Najčudniji i najluđi mjenjači ikada ugrađeni u automobile
Koncept mjenjača uveliko se promijenio u zadnjih stotinjak godina. Tokom tog vremena, posebno u novije vrijeme, proizvođači su počeli eksperimentirati s načinom na koji mijenjamo brzine, a ručni mjenjač je skoro istrijebljen sa scene.
Počet ćemo s nečim prilično aktuelnim. Volkswagenov čudni mjenjač na ploči s instrumentima kod električnog modela VW ID.4 nije naišao na dobru prihvaćenost kod kupaca pokazuju istraživanja. Unatoč tome, automobil se pokazao jako popularnim. Mjenjač je jednostavno dizajniran u skladu s dizajnom interijera gdje je glavni motiv bio minimalizam.
Volkswagen je, možda crpeći inspiraciju iz Nissanovih sportskih automobila iz 90-ih, montirao komande preblizu instrument ploče, a vozač upravljaju trapezoidnim kotačićem okrećući ga u bilo koji od njegova tri položaja. Mana može, a ne mora biti njegov položaj, jer sama operacija se obavlja jako jednostavno. Sve u svemu, VW još uvijek zaslužuje priznanje za isprobavanje nečeg novog bez previše komplikovanja.
Palica mjenjača kod Lamborghini Urusa izgleda zastrašujuće. Riječ je ogromnoj grupi birača za razne funkcije smještenih na doduše vrlo tradicionalnoj lokaciji: odmah ispod centralne konzole. Na lijevoj strani korisnici mogu birati između četiri unaprijed definisana načina vožnje: Strada, Sport, Corsa i Rally. S druge strane je Ego način vožnje, koji možete personalizirati prema svojim željama.
Ispod prekidača Ego nalaze se kratice do menu-a za postavke šasije, upravljanja i ovjesa automobila. U sredini se nalaze tri tastera, kao i indikator koji pokazuju u kojem ste stepenu prenosa. Lijevi taster je klasična P pozicija, a desni ''M'' za stavljanje mjenjača u ručni način šaltanja dopuštajući korisnicima da sami mijenjaju brzine.
Ali neobičnost leži u samom središtu palice ili bolje rečeno sklopke, s prekidačem koji simulira pokretanje s nuklearnim aktivatorom ispod kojeg se ustvari nalazi taster za pokretanje motora. Čudno naravno, ali ovakav cijeli aranžman može napraviti samo Lamborghini.
Za Pagani Utopia možda treba i priručnik za korištenje. Pagani je odavno poznat po prilično ekscentričnom dizajnu i rasporedu mjenjača, bilo ručnog ili automatskog. Najnovija V12 kreacija marke, Utopia, ide korak dalje. Ne samo da ručica mjenjača sa šest stepeni prenosa izgleda kao da ispod sebe ima cijeli zasebni mehanizam, već detalji otkrivaju čistu mehaniku sa vidljivim spojevima kako bi vozaču dočarao što veću povezanost s pogonom. Ovakav mjenjač ne možemo nazvati tipičnim, već čisto egzotičnim, kakvi su na kraju Pagani automobili u samoj srži.
Druge marke su to primijetile i slično primijenile. Švedski Koenigsegg, kada radi s ručnim mjenjačem, često ostavlja neki aspekt spojnice vidljivim što je slučaj i sa Paganijevom izvedbom, a slično su u prošlosti radili i ugašeni Spyker sa modelom C8 ili Lotusova Emira koja ima prozirno kućište od metalne žice.
Honda Civic je svakako jedan od automobila čija pozicija petostepenog ručnog mjenjača je čudna iz više razloga. Za početak, mjenjač je postavljen na ploču, a la Toyota Prius. To dolazi zbog činjenice da ovi automobili zapravo nisu imali klasičnu centralnu konzolu.
Sama ručica postavljena je pod uglom od 45 stepeni u usporedbi s ulaznom osovinom, što usmjerava mjenjač prema ruci vozača. Pored toga, ručica nije od tradicionalne kože, već se Honda odlučila za gumiranu navlaku.
Stilski, ovaj izbor je gotovo jednako čudan kao i sam mjenjač. Automobil je dizajniran krajem 90-ih i bio je u prodaji do 2005. Ali gumirane ručice odavno su izašle iz mode. Bile su popularne u kasnim 70-ima i ranim 80-ima, ali su brzo izašle iz mode 90-ih. Porsche ih je uveliko koristio u klasičnim 911-icama, na primjer. Ipak, većini je ovakva pozicija, nakon kratkog privikavanja, ergonomski odgovarala. Civic Si EP3 je ipak bio ''povoljni'' automobil i uštede su bile dio strategije. No, ovaj auto i danas svi vole zavrtiti u obrtaje i uživati u njegovom ručnom mjenjaču kojem općenito prijeti eliminacija sa scene.
Džojstik mjenjač kod BMW X5 (E70) je imao veliki učinak na automobilsku industriju kada se pojavio. BMW je predstavio ovaj poseban stil po sistemu shift-by-wire za SUV X5 u E70 generaciji, koja je debitovala 2006. Bilo je to veliko odstupanje od tadašnjih standarda u Minhenu, a ručica nije imala fizičku vezu s mjenjačem.
Korištenje je malo čudno. Tipka za otključavanje se drži dok se ručicom manevriše. Vozač gura ručicu nalik džojstik prema gore za vožnju unazad, prema dole za vožnju naprijed, te dole i lijevo za način rada Sport/Manual. Tipka ''park'' se nalazi na kruni palice. Tokom godina, BMW je promijenio ove pozicije, ali je koncept mjenjača ostao isti. Koliko su mediji kudili Chrisa Bangle-a, tek 15-20 godina poslije vidimo koliko je ovaj dizajner bio ispred svog vremena, pogotovo što gotovo svaki novi automobil danas sa automatskim mjenjačem ima ovu koncepciju.
Iako su mjenjači na ovom popisu bili čudni kad su se tek pojavili, danas su oni opšte prihvaćeni, a trendovi su ih doveli u tipični mainstream položaj. Možda su u početku bili za kritiku, ali svakako su promijenili način na koji vozimo i ''šaltamo''.
Povezane novosti
Škoda za 12 godina proizvela pet miliona motora EA 211
U matičnoj tvornici u Mlada Boleslav, Škoda je proizvela pet miliona benzinskih motora Volkswagen Grupe serije EA 211. Škodi je za ovaj jubilej trebalo 12 godina, iako se češki proizvođač može pohvaliti 125-godišnjom proizvodnjom motora.
Novi Ford Mustang GTD je najbrži američki serijski automobil na Nurburgringu
Ford Mustang GTD, najsnažnija verzija američkog performansnog automobila, postavio je novi rekord na Nurburgring Nordschleife. Tačnije, Mustang je službeno najbrži američki serijski automobil na legendarnoj stazi, s vremenom kruga ispod 7 minuta.
Veliki lobi u Evropi za nove automobile sa SUS motorima nakon 2035.
Evropska narodna partija, najveća politička grupacija u Evropskoj uniji, želi izmijeniti sporazum o zabrani prodaje novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. EPP želi dozvoliti prodaju novih automobila sa SUS motorima nakon 2035. godine.