Tema mjeseca

ZIMA I VOŽNJA

Zima je stigla. Jutarnje magle, slabija vidljivost, mokar kolovoz, veća količina padavina, niske temperature... Zato pripremite Vaše vozilo na vrijeme.

Svi mi koji posjedujemo motorna vozila i o njima se brinemo sa posebnom pažnjom, znamo da su automobili i dalje najosjetljiviji zimi kada su uslovi njihove eksploatacije najteži. Zimska priprema vozila nije samo kupovina strugalice za led, metlice i odleđivača brava. Zimska priprema automobila zahtjeva malo truda i vremena koje je potrebno posvetiti svom automobilu, kako bi što bezbolnije podnio zimske uslove vožnje.

Prije zimskih hladnoća neophodno je posvetiti posebnu pažnju motoru i uređajima koji se oko njega nalaze. To će uštedjeti nerviranje, a i novac.

Rashladna tekućina - Neodgovarajuća ili dotrajala tekućina (posebno voda) postepeno se pretvara u led koji se širi. Tada dolazi do oštećenja dijelova motora (hladnjaka, bloka, instalacija kroz koje prolazi tekućina). Neophodno je prekontrolisati sve što se nalazi u rashladnom sistemu, dopuniti ili zamijeniti antifriz.

Akumulator - Ukoliko je akumulator dotrajao, tokom zimskog perioda vozače očekuju problemi sa pokretanjem motora. Akumulatori traju od tri do pet godina, a prije zime svakako treba provjeriti koliko je akumulator napunjen strujom. Nedovoljno jak akumulator poseban je problem za vlasnike "dizelaša" jer je za pokretanje ovih motora potrebno više snage.

Pneumatici - Kako će se vozilo ponašati na mokroj ili zaleđenoj cesti zavisi najviše od pneumatika. Zato treba prekontrolisati dubinu "šare", koja za zimske uvjete vožnje treba da je veća od 4 mm. Prema istraživanjima zaustavni put automobila koji vozi brzinom od 80 km/h na snijegu je 70 metara ukoliko ima zimske pneumatike, a ukoliko vozilo ima ljetnje pneumatike zaustavni put produžava se za 42 metra.

Kočnice - Uvijek, a naročito u zimskim uvjetima vožnje, bitno je da kočnice funkcionišu besprijekorno. Ako u ulju za kočnice ima vlage, neophodno ga je zamijeniti bez obzira da li je prošao period od dvije godine.

Električne instalacije - Neophodno je očistiti i prekontrolisati električne instalacije. Poželjno ih je pošpricati nekim od zaštitnih sredstava. Ako su neki od spojeva korodirali, potrebno ih je očistiti.

Stakla - Umjesto obične vode u posudu za pranje stakala treba sipati tekućinu koja koja se za tu namjenu mogu kupiti na benzinskim pumpama. Za pranje stakala dovoljna je tekućina do temperature od minus 20 stepeni. Treba provjeriti i u kakvom su stanju metlice brisača, te ukoliko su dotrajale, zamijeniti ih. Tekućinu za pranje vjetrobrana treba obogatiti tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervoara ili električne pumpe.

Grijanje - Neophodno je provjeriti da li grijanje funkcioniše i da li ventilator ubacuje topli zrak. Ukoliko postoji neki nedostatak, a sami ga ne možete otkloniti, javite se majstoru.

SAVJETI

Hladna zimska jutra mogu priuštiti dosta nevolja, čak i prije samog ulaska u vozilo.

Neugodnosti sa zaleđenom bravom mogu se izbjeći jednostavnim postupkom - bravu je potrebno poprskati sredstvom za podmazivanje. Unutrašnjost brave najlakše se podmaže ako se na bočici koristi dodatna cjevčica. Ulje će spriječiti prodor vode i vlage u bravu, tako da neće doći do zamrzavanja. Poslije podmazivanja čistom krpom treba obrisati višak ulja sa brave i laka kako ne bi ostale mrlje. Vlasnici automobila s centralnim daljinskim zaključavanjem u pravilu s ovim nemaju problema, ali oni koji još automobil otvaraju pomoću ključa znaju dobro šta to znači.
Dodatni problem mogu predstavljati gumeni kederi koji se u hladnim zimskim jutrima zalede i zalijepe, pa tako onemogućavaju ulazak u vozilo, odnosno otvaranje vrata. Umjesto nasilnog otvaranja, najbolje je blagovremeno premazivanje vazelinom ili glicerinom koji će spriječiti zaleđivanje. Vrata treba otvarati lagano i bez pritiska, kako se ne bi oštetili kederi.

Kako bi se izbjeglo jutarnje struganje i odleđivanje stakala, preko noći treba odignuti brisače i na staklo postaviti komad kartona. Ukoliko ne postavite karton, umjesto struganja stakala, bolje je upotrijebiti poseban sprej za odmrzavanje

Malena metlica korisna je za uklanjanje snijega sa automobila. Pri tome nemojte biti lijeni i očistiti samo stakla, jer će vas već pri prvom naglom kočenju iznenaditi snijeg sa krova vašeg automobila. Strugalicu i sav pribor za odleđivanje držite izvan automobila kako bi ih ujutro mogli iskoristiti.

POSTAVLJANJE LANACA

Lanci su važan dio zimske opreme i nude sigurnu vožnju na snijegu:

- Prilikom kupovine provjeriti dimenzije guma na automobilu, kako biste bili sigurni da će dužina i dimenzije lanaca u potpunosti odgovarati.

-Lance provjeriti i uvježbati stavljanje lanaca na suhoj podlozi.

- Sa lancima ne voziti prebrzo (preporučena brzina je 50 km/h).

- Kada lanci za snijeg nisu više potrebni (na kolovozu bez snijega i leda) treba ih skinuti kako ne bi oštetili gume.

  

  

- Izbjegavajte nagla kočenja i ubrzanja. Koristite upravljač pažljivo i izbjegavajte nagle pokrete.

- Na ledu zaustavni put može biti i do deset puta duži nego na suhoj cesti. Smanjite brzinu vožnje, odstojanje između vozila neka bude dovoljno dugo da vam ostavi prostora za usporavanje i zaustavljanje u nepredviđenim uslovima vožnje.

- Usporavajte tako da ubacite u nižu brzinu ranije nego inače, na takav način ćete omogućiti postepeno smanjenje brzine, a papučicu kočnice koristite nježno. U protivnom će doći do blokiranja točkova i klizanja.

- Ukoliko se vozilo počne zanositi , pustite papučicu gasa ali nemojte naglo kočiti.

Kontakt između ceste i vozila ostvaruje se preko guma, odnosno na jednom relativno malenom dijelu dodirne površine između gume i ceste. Upravo ta kontaktna površina od presudne je važnosti za sigurnost upravljanja vozilom. Kada se mijenjaju uslovi na cesti (odnosno koeficijent prijanjanja guma na površinu kolovoza) upravljivost vozila i efikasnost kočenja se narušava.

- Zimska je guma doslovno zimska, odnosno za korištenje zimi, ali ne samo za snježne uvjete. Zimske gume treba stavljati na vozilo tokom zimskih mjeseci, bez obzira ima li snijega na cesti ili ne.

- Zimske gume (nove) imaju uobičajenu dubinu profila od 8 mm te gotovo pet puta više odvodnih kanala i šara od ljetnih guma što im omogućuje učinkovitije izbacivanje i odvođenje vode postrance i iza gume.

- Zimska guma ima do četiri puta bolji kontakt (ovisno o kvaliteti zimske gume) sa snježnom podlogom od ljetne gume.

- Na temperaturi ispod 7°C ljetne gume gube elastičnost odnosno postaju prekrute i zbog toga ne zadovoljavaju potrebna svojstva prijanjanja. Poseban hemijski sastav zimske gume čini elastičnima i na niskim temperaturama, a kombinacija s odgovarajućim dubljim profilom čini gumu zaista potpuno sigurnom za zimsku vožnju.

- Najveća prednost zimske gume je bolje pokretanje, vođenje i kočenje na snijegu.

PLANIRAJTE SVOJE PUTOVANJE

1. Na vrijeme se informišite o vremenskim uslovima i stanju i prohodnosti cesta na kojima ćete voziti putem informativnog centra BIHAMK-a na broj 1282.

2. Provjerite imate li zimsku opremu u skladu sa važećim propisima.

3. Neka vam rezervoar goriva uvijek bude pun, nikad ne znate koliko ćete eventualno čekati u koloni ili zastoju saobraćaja.

4. Očistite stakla i ogledala prije nego krenete, obavezno nosite strugač leda i tečnost za odleđivanje brava.

5. Kad vozite budite svjesni da zbog mogućnosti pojave iznenadne poledice uvijek usporite na izloženim dionicama ceste :

- područjima sa šumom,

- pustim područjima (visoravni),

- zasjecima, usjecima, udolinama na cestama,

-ispod mostova, na mostovima i vijaduktima.

6. Na ledu zaustavni put može biti i do deset puta duži nego na suhoj cesti. Smanjite brzinu vožnje, odstojanje između vozila neka bude dovoljno dugo da vam ostavi prostora za usporavanje i zaustavljanje u nepredviđenim uslovima vožnje.

ZIMSKA OPREMA U BIH

U periodu od 15.11. do 15.04 naredne godine na teritoriji BiH zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uvjete.

Podsjećamo, u skladu sa članom 228. Zakona, ako ovlašteno lice zatekne vozilo koje se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kad je zimska oprema obavezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom i otkloni neispravnost, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. Ako vozač ne postupi po naređenju, ovlašteno lice isključiće vozilo iz saobraćaja i oduzeti potvrdu o registraciji vozila.

ZIMSKA OPREMA U NEKIM EVROPSKIM DRŽAVAMA

U pojedinim zemljama Evrope upotreba zimske opreme je zakonski propisana u određenom vremenskom periodu, dok je u drugim zemljama korištenje zimske opreme zakonski obavezno kada vladaju zimski uvjeti za vožnju.


AUSTRIJA – 01.11.-15.04. ili propisano znakom, u skladu sa vremenskim uvjetima

CRNA GORA - 15.11.-31.03.

ČEŠKA- 01.11.-31.03.

HRVATSKA - 15.11. - 15.04. na zimskim dionicama javnih cesta

ITALIJA-u dolini Aosta 15.10.-15.04., a u ostalim regijama kako je propisano saobraćajnim znakom (01.11.-15.04.)

MAKEDONIJA-15.11.-15.03.

NJEMAČKA - u skladu sa vremenskim uvjetima (led, ugažen ili raskvašen snijeg, klizava cesta zbog vremenskih uvjeta i mraza)

SLOVENIJA-15.11.-15.03., a i prije/i poslije ovog perioda u slučaju zimskih uvjeta za vožnju

SRBIJA - 01.11.-01.04.

Napomena o autorskim pravima

Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Povezane vijesti