Aktuelno

Uticaj pritiska zraka u pneumaticima

BIHAMK je nedavno proveo opsežna istraživanja uticaja pritiska zraka u pneumaticima na vozno-dinamičke karakteristike koje su obuhvatile nekoliko testova. Testovi su obuhvatili slijedeće elemente: kočenje sa početne brzine od 100 km/h, slalom, karakteristike vozila na kružnoj stazi, potrošnju goriva, kao i naglu promjenu saobraćajne trake.

Pneumatik je elemenat točka koji vrlo izraženo utiče na sigurnost vožnje, te na karakteristike vozila u cjelini. Kako pneumatik predstavlja jedini kontakt vozila s tlom, od kvaliteta kontakta pneumatika i tla u odlučujućoj mjeri zavisi stabilnost i upravljivost vozila, a samim tim i sigurnost kako vozila i putnika u njemu, tako i sigurnost prometa.

Osim korištenja adekvatnih pneumatika u odnosu na namjenu i godišnje doba, propisani pritisak je ključni faktor za sigurnu vožnju i duži vijek trajanja pneumatika, a samim tim i smanjenje troškova godišnjeg održavanja. Pritisak zraka u pneumaticima propisuje proizvođač vozila i zavisi od opterećenja vozila. Informacije o pritisku pneumatika najčešće se nalaze na pločici koja se nalazi na poklopcu spremnika goriva ili na stubu vozačevih vrata, kao i u priručniku vozila.

Oznaka na poklopcu spremnika goriva

Oznaka na stubu

Do oštećenja pneumatika najčešće dolazi zbog neodgovarajućeg pritiska zraka u pneumatiku, tj. zbog prepumpanosti pneumatika ili nedovoljno napumpanog pneumatika. Neispravan pritisak u pneumaticima uzrokuje intenzivnije trošenje i negativno utiče na vozne osobine.

Za potrebe provođenja testova korišteno je vozilo ŠKODA OCTAVIA 1.9 TDI, koja posjeduje ABS (sistem protiv blokiranja točkova).

Testovi su provedeni na prilaznoj pisti aerodroma Mostar. Pista je prekrivena asfaltnom podlogom bez uzdužnog i poprečnog nagiba. Tokom provođenja testova vladali su slijedeći atmosferski uslovi: oblačno bez padavina i temperatura zraka 16 0C.

Pritisak zraka u pneumaticima koji je manji od propisanog pritiska, dovodi do povećanja zaustavnog puta. Prilikom paničnog kočenja sa početne brzine od 100 km/h do potpunog zaustavljanja vozila sa pritiskom zraka u pneumaticima koji je za 0,5 bar manji od propisanog, dolazi do povećanja zaustavnog puta čak za 4 metra, što procentualno iznosi oko 9% kao i to da je efikasnost ABS-a znatno umanjena. Iako se 4 metra ne čine mnogo, u određenim situacijama ovi metri mogu da znače život ili smrt.

Isto tako, treba uzeti u obzir slučaj kočenja na mokrom kolovozu, gdje pritisak u pneumaticima znatno više dolazi do izražaja i gdje se put kočenja sa neadekvatnim pritiskom u pneumaticima drastično povećava u odnosu na put kočenja sa propisno napuhanim pneumaticima.

Također, manji pritisak u pneumaticima od propisanog, negativno utiče na ponašanje vozila u krivinama. Vozilom se teže upravlja, jer volan postaje teži, kao i to da dolazi do gubitka bočne stabilnosti vozila, zbog izraženog bočnog klizanja zadnjeg dijela vozila.

Neadekvatan pritisak uzrokuje neravnomjerno i intenzivno trošenje pneumatika, kao i povećanje potrošnje goriva za do 0,3 l na 100 pređenih kilometara.

Iz ovih razloga preporučuje se da se provjeri pritisak u pneumaticima svake dvije sedmice. Na točkovima jedne osovine pritisak u pneumaticima mora biti isti, međutim pritisak u pneumaticima na prednjoj i stražnjoj osovini mora biti različit.

Provjera pritiska u pneumaticima se vrši dok su pneumatici hladni i u stanju mirovanja određeno vrijeme. Tokom vožnje pneumatici se zagrijavaju, pa samim tim i pritisak zraka u njima raste.

Ukoliko se uporede rezultati testiranja koje je proveo BIHAMK sa rezultatima koje je proveo ADAC (njemački auto-moto klub), može se primijetiti da su rezultati testova vrlo slični i da su izvedeni vrlo slični zaključci.

Napomena o autorskim pravima

Svi su sadržaji na web stranici www.bihamk.ba vlasništvo BIHAMK-a ili su u domeni javnog vlasništva, osim ako je naveden njihov izvor, te njihovo korištenje u bilo kom smislu osim u okvirima pregleda sadržaja web stranice nije dozvoljeno bez pisane dozvole. Informacije iz zemlje, regije i svijeta te još neke kategorije se u cjelosti ili uz minimalne adaptacije preuzimaju od regionalnih i svjetskih auto-moto klubova. Svi su sadržaji objavljeni u dobroj vjeri i bez namjere da se prekrše bilo čija autorska prava. Ako naiđete na materijal za kojeg mislite da krši nečija autorska prava, molimo da nas o tome obavijestite na bihamk@bihamk.ba kako bismo materijal, ako je zahtjev opravdan, uklonili s web stranice. U članu 14 Kodeksa za štampu i online medija Bosne i Hercegovine, izričito je navedeno: "Značajna upotreba ili reprodukcija cijelog materijala zaštićenog autorskim pravima zahtijeva izričitu dozvolu nositelja autorskog prava, osim ako takva dozvola nije navedena u samom materijalu.” Ako neki medij želi preuzeti dio autorskog teksta, dužan je kao izvor navesti web stranicu www.bihamk.ba i na najmanje jednom mjestu, objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst. Ako neki drugi medij želi preuzeti kompletan autorski tekst, to može učiniti tek 24 sata nakon naše objave, uz dozvolu uredništva web stranice BIHAMK-a, te je dužan objaviti link pod kojim je objavljen naš tekst.

Povezane vijesti